Hyviä, kannustavia kirjoitusoppaita ei ole koskaan liikaa. Osuuskumman julkaisema, Maria Carolen, Nadja Sokuran ja Kari Välimäen toimittama Kumma kirjoitusopas on suunnattu erityisesti spekulatiivisen fiktion kirjoittajille, mutta kehottaisin lämpimästi ihan minkä tahansa lajin proosan kirjoittajaa tarttumaan oppaaseen. Se antaa hyvän kokonaiskuvan kirjoitusprosessista ja muistuttaa tärkeistä asioista, kuten siitä, että jokaisen on löydettävä oma tapansa kirjoittaa ja siitä, että kirjoittajan on pidettävä itsestään huolta, koska muutoin kirjoittamisesta ei oikein tule mitään. Itse olen ollut mukana oppaan teossa sen verran, että laadin Taru Kumara-Moision kirjoittamaan editointiartikkeliin harjoituksen.
Teoksen avaa Vesa Sisätön
artikkeli siitä, mitä spekulatiivinen fiktio on. Siinä valottuu, kuinka
monenlaista kirjallisuutta käsite pitää sisällään ja toisaalta myös se, että tekstin
genren määritteleminen on paitsi vaikeaa myös tarpeellista. Tämän jälkeen
päästäänkin jo itse kirjoittamisaiheisiin: Minna Roinisen artikkeli avaa
ideointia ja taustatyön tekemistä ja Magdalena Hai puhuu omassa artikkelissaan
lyhytproosan kirjoittamisen puolesta.
Sekä Roinisella että Hailla on
hyvin kannustava ote. Ideoita kannattaa kerätä, niitä kannattaa ruokkia –
olivat ne hyviä tai huonoja. Jokainen voi löytää oman tapansa päästää irti
turhasta kritiikistä, kun etsii ideoita. Kun luovuuttaan käyttää, antaa sille
mahdollisuuden kukoistaa. Jokaisella kirjoittajalla on haasteensa ja lyhyttä
proosaa työstäessään niihin pääsee nopeasti käsiksi, jolloin voi oppia, miten
toimia niiden kanssa.
Kirjoittajan on niin Roinisen
kuin Hainkin mielestä uskallettava kohdata se, mikä on hankalaa. Roinisen
mukaan kirjoittaja pystyy välittämään tunteita lukijalle vain, jos ”on itse
valmis menemään niitä kohti – olivatpa ne sitten vaikka hieman noloja tai
muuten epämukavuutta herättäviä”. Hai puolestaan kirjoittaa: ”Kirjoittaminen on
ydinolemukseltaan heittäytymistä uuteen ja pelkoa kohti, niin hankalalta kuin
se tuntuukin.”
Oppaan toisessa osassa
”Työkaluja” annetaan aluksi lisäeväitä tekstin suunnitteluun. Carita Forsgren
neuvoo, kuinka spefimaailmasta saadaan monipuolinen, ja Maria Carole opastaa
moniulotteisen henkilöhahmon luomiseen. Molemmat artikkelit ovat hyvä
peruskatsaus aiheeseen, eikä voi olettaakaan, että näitä(kään) aiheita voisi
yhdessä artikkelissa käsitellä tyhjentävästi. Ohessa tulee ohjeita myös
kirjoittamiseen. Forsgren muistuttaa zoomaustekniikasta: miljöö herää eloon,
kun sen yksityiskohtia nostetaan esille eri aisteja käyttäen. Keskeisten
henkilöiden kannalta epäolennaisten taustojen kuvaaminen sen sijaan syö lukijan
mielenkiintoa.
Taustalla on kuitenkin merkitystä
myös henkilöhahmon luomisessa: henkilöhistoria tekee hahmosta moniulotteisen.
Carolen mukaan hahmolla pitää olla myös heikkous, jonka kanssa hän joutuu
konkreettisesti ongelmiin tarinan aikana tavoitellessaan jotain tärkeää.
Yksiulotteisuuden voi välttää, kun ei koskaan kirjoita esimerkiksi jonkin
tietyn ammatin edustajaa tai tietyn seksuaalivähemmistön edustajaa, vaan aina
kokonaista ihmistä, jota ei koskaan määritä vain yksi ominaisuus.
Tarinan kokonaisrakenteen
suunnitteluun ohjaa Mia Myllymäen artikkeli. Aiheesta on helppo löytää
lukemista englanniksi, mutta jos tahtoo kätevänkokoisen ohjeistuksen suomen
kielellä, tässä se nyt on. Myllymäki selvittää ymmärrettävästi, miten
henkilöhahmo muuttuu ongelmaan reagoivasta tyypistä toimijaksi, joka ottaa
vastuun siitä, että asiat hoituvat – tai sitten eivät hoidu, jos henkilöhahmo
ei pääse tavoitteeseensa.
Kumma kirjoitusopas antaa paljon
ohjeita myös itse kirjoittamiseen: Solina Riekkola ohjeistaa dialogin
tekemisessä, Reetta Vuokko-Syrjänen kerrontaratkaisuissa ja Mia Myllymäki
toisessa artikkelissaan kirjoittamisessa siten, että sekä henkilöhahmolla että
lukijalla on vahvat tunteet. Riekkola neuvoo, kuinka dialogissa vähemmän on
enemmän, kuinka dialogi näyttää vaihtuvat voimasuhteet ja kuinka puhutaan
jostain, mikä ei nouse dialogissa pintaan. Kerronta-artikkelista saa välineitä
kertojan valintaan ja tyylin rakentamiseen oikeiden sanojen valinnasta lähtien.
Myös teeman rakentamista temaattisen motiivin avulla sivutaan.
Myllymäen artikkeli tunteista
herättää paljon ajatuksia. Olen itsekin sitä mieltä, että taiteen tehtävä on
saada aikaan tunteita vastaanottajassa. Mutta miten henkilöhahmojen tunteet,
kirjoittajan tunteet ja tarinan lukijan tunteet kietoutuvat yhteen? Siihen
paneutuu Myllymäen artikkeli. Henkilöhahmon tunteet ovat tärkeitä siksi, että
hyvässä tarinassa jokin henkilökohtainen ajaa päähenkilöä eteenpäin.
Ulkopuolelta ei voi koskaan saada yhtä vahvaa motiivia toimia. Lukijalla on oma
elämänsä ja omat tunteensa. Hänen lukiessa kokemansa tunteet pohjautuvat
niihin, ja tunteet ovatkin jotain aivan muuta kuin ne, mitä henkilöhahmo
tarinassaan kokee – ja varmasti aivan erilaisia, kuin kirjoittaja
kirjoittaessaan kokee tai kuvittelee lukijalle aiheuttavansa. Tämä on tavallaan
itsestäänselvää, mutta en ole sitä koskaan aivan näin tullut ajatelleeksi.
Oman artikkelinsa saa erotiikan
kirjoittaminen. Anni Kuu Nupposen artikkeli on ymmärrettävästi lyhyehkö katsaus
aiheeseen, mutta on ansio nostaa aihe esille. Melko monissa tarinoissa
henkilöhahmoilla on seksuaalista kanssakäymistä, ja sen kirjoittaminen saattaa
olla erityisen haastavaa, jos siihen ei ole tottunut. Nupponen muistuttaa, että
eroottisen kohtauksen ei ole tarkoitus olla siinä mielessä sen kummempi kuin
minkään muunkaanlaisen kohtauksen, että myös seksikohtaus on tärkeä joko
henkilöhahmon esittämisen tai juonen kannalta. Nupposen mukaan erotiikan
kirjoittaminen on myös samanlaista kuin mikä tahansa muukin kirjoittaminen: se
voi olla hauskaa mutta myös tylsistyttävää. Artikkelissa on pikku vinkkejä,
jotka auttavat, jos tahtoo aloittaa erotiikan kirjoittamisen. Tarjolla on myös
useampi pikkuharjoitus, joilla voi kokeilla rajojaan tai lähteä liikkeelle
varovasti. Erityisen hauska on harjoitus, jossa kehotetaan tekemään eroottinen
kuvaus esim. veroilmoituksen teosta. Näin isoa haastetta en ole vielä
uskaltanut itse ottaa.
Taru Kumara-Moision artikkeli
antaa ajatuksia tekstin editointiin. Tuttujen ”Kill your darlings” ynnä muiden
ohjeiden ohessa hän kehottaa mm. kiinnittämään editointivaiheessa huomiota toistuviin
merkityksellisiin asioihin, symbolisesti rinnastuviin tasoihin ja käänteisiin
vastinpareihin. Niiden avulla tarinaan voi rakentaa peiliasetelmia ja kaikuja, jotka
vahvistavat kokonaisuuden ydinsanomaa. Spefisteille monesti ongelmallisen
infodumppauksen hän neuvoo väistämään siten, että sirottelee maailmasta merkkejä
sopiviin paikkoihin. Omaa ääntä ei Kumara-Moision mukaan tarvitse etsiä kissojen
ja koirien kanssa eikä siitä tarvitse olla huolissaan: kun käsittelee itselleen
tärkeitä teemoja, kirjoittajan oma ääni syntyy itsestään.
Oppaan kolmas ja viimeinen osa
antaa eväitä kirjoittajaelämään. Saara Henriksson avaa erilaisia
mahdollisuuksia saada spefitekstinsä julki. Anni Kuu Nupponen kertoo toisessa artikkelissaan,
miten novelliantologian toimittaminen pidetään hanskassa. J.S. Meresmaa kirjoittaa
siitä, miten kirjoittaja pitää aivonsa – ja kroppansa – vireänä luovaa työtä
varten, miten kirjoittaja löytää aikaa kirjoittamiselle ja saa itsensä
aloittamaan. Rutiinit ja hyvät elämäntavat tekevät hyvää taiteilijaelämälle.
Viimeisessä osiossa ovat myös
Katri Alatalon ja Tarja Sipiläisen artikkelit, jotka ovat hyvin henkilökohtaisia
kuvauksia omista kirjoitushetkistä. Alatalo tarkastelee omaa
kirjoitusprosessiaan ja sen yllätyksiä, Sipiläinen poimii ajatuksia kaikesta
kirjoittajaelämään liittyvästä, mm. katoavista ideoista, vitkuttelusta ja kateudesta
muita kirjoittajia kohtaan. Vaikka Sipiläinen lähestyykin aiheitaan
humoristisemmin, molempien teksteistä välittyy se tunteiden moninaisuus, joka
kirjoittamiseen kuuluu. Epäonnistumiset, tuskailut ja muut ikävät tunteet
kuuluvat kokeneidenkin kirjoittajien elämään, mutta yhtä lailla kirjoittamiseen
liittyy iloa ja se maksaa vaivan. Nämä kokemusartikkelit kuvaavat hyvin sitä,
ettei kirjoittaminen koskaan muutu jatkuvaksi riemuvoitoksi, eikä sen pidäkään.
Kirjoittajan elämään kuuluu aina epävarmuutta, ylä- ja alamäkiä, ja niistä
lukeminen on oikeastaan kannustavaa. Eteenpäin kannattaa taapertaa, koska
kompastumiset ovat normaaleja. Vaikken toivokaan kenellekään epäonnistumisia,
ainakin itseäni tämä ajatus auttaa – ainakin jonkin verran – kestämään
tilanteita, joissa en ole onnistunut haluamallani tavalla. Epäonnistuminen
tässä hetkessä ei tarkoita, ettei mikään koskaan eikä ikinä onnistuisi.
Mikään kirjoittamisopas ei voi
olla kaiken kattava. Kuten alussa totesin, Kumma kirjoitusopas on hyvä perusopas
muidenkin tekstien kuin spekulatiivisten genrejen kirjoittajille. Sen voinen
sanoa, vaikka olen itse ollut pieneltä osin mukana sen tekemisessä. Oikeastaan
muuta en jäänyt kaipaamaan kuin lisää lisälukuvinkkejä ja kokonaan teemaan
keskittyvää artikkelia. Kirjoitusoppailta aina toivomiani harjoituksia tässä
oppaassa on mielin määrin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti