Marko Hautala on itseoikeutetusti ollut KauhuConissa puhujana ennenkin. Tänä vuonna hän kertoi alkuvuodesta ilmestyneestä novellikokoelmastaan Kuolleiden valssi.
Puhuessaan ensimmäisessä
KauhuConissa vuonna 2017 Hautala kertoi, ettei kauhua arvosteta kuin hieman
enemmän kuin pornoa. Nyt hänellä oli iloisia uutisia: kauhukulttuuri on
saamassa tilaa Suomessa. Sanotaan, että novellit eivät myy, eikä kauhu, mutta
silti Hautalan teos on päässyt Prismaan myyntiin. Toistan: Prismaan. Tässä
maailmassa on vielä toivoa.
Olen itsekin tässä kokoillut novellikokoelmaa – genre tosin on, no, kauhun alapuolella – joten oli mielenkiintoista kuulla Hautalan ajatuksia siitä, miten kokoelma saadaan kasaan. Hautala kertoi, että hänen mielestään kokoelma rakennetaan niin, että jokaisesta novellista siirtyy jotain tekstiin, joka tulee sen perässä. Kun on päästy loppuun, viimeinen novelli palauttaa ajatuksen jollain tapaa novellikokoelman ensimmäiseen novelliin. Tämä johtava ajatus aiheutti sen, että Hautalan novellikokoelma ilmestyi aika paljon myöhemmin kuin sen alun perin piti. Vaikea sanoa, millaisen vastaanoton se olisi saanut toisenlaisena, mutta odotus, että palat loksahtavat kohdilleen, näyttäisi kannattaneen: kokoelma on saanut kehuja Helsingin Sanomia myöten.
Romaanin ja novellin
kirjoittaminen eroavat Hautalan mukaan siten, että romaania tehdessä kirjailija
lyö alussa lukkoon asioita ja sitten vain antaa mennä. Novellin luominen on
vaikeampaa. Hautala tuntui kokevan, ettei osaa kuvailla luomisprosessiaan. Hän
kehottikin kuuntelemaan Erkka Mykkäsen podcastista jakson, jossa Mykkänen kuvailee
haastattelee häntä ja sanoittaa hänen tapaansa kirjoittaa.
Hautala kertoi muutaman kokoelmansa
novellin synnystä tarkemmin. Maanalainen Niili -novelli sai innoituksensa Hautalan
omasta Egyptin-matkasta, jolla hän sai nähdä hämmentäviä yleisöltä kiellettyjä
muumioita, joiden autenttisuus jäi ikuisuuksiksi hämärän peittoon. Taustalla
vaikuttivat toki myös kaikki muumioiden kohtaamiset aiemmin: pelottava 3
etsivää ja kuiskaava muumio -kirja, Iron Maidenin Egypti-kuvasto ja Hammerin
vanhat muumioelokuvat.
Shirley Jackson Award -ehdokkaan,
novellin Varpaat taustalla vaikutti puolestaan teos nimeltä The Mind in the
Cave, joka käsittelee luolamaalausten abstrakteja muotoja. Kirja antoi
Hautalalle novellissa esiintyvän idean siitä, että luolastojen viimeiseen luolaan
on vaikea päästä ja että siellä on hienoimpia maalauksia. Novellin kaiken
karmeuden Hautala lienee lisännyt itse. Joskin aika monista olisi valmiiksikin
karmeaa joutua maan alla olevan luolaston perille, jonne pääsee vain pimeyden
ja ahtauden lävitse.
Yhden kokoelman novelleista idea
on lähtöisin kuvataiteesta, John Martinin maalauksesta The Day of His Wrath.
Inspiraatio maalaukseen on tullut Hautalaakin inspiroivasta Ilmestyskirjasta.
Raamatullinen on toki maalauksen nimikin.
Hyvässä tarinassa pitää Hautalan mielestä olla aitoja, maagisia hetkiä. Niistä leviää tarinan rakenteen päälle taikapölyä ja syntyy tarinan lumous. Tämä elementti tarinoissa ei ole tekniikkaa, ja Hautala sanoikin, ettei sitä voi opettaa. Ilman sitä tarinasta kuitenkin puuttuu jotain, vaikka se olisi kirjoitettu periaatteessa kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.
Hautalan mukaan kauhun viehätys ja
tärkeys on siinä, että ihmisen pitää altistaa itsensä ajatuksille, jotka
ahdistavat. Altistumisen kautta ihminen vahvistuu. Aika monien pitäisikin
minusta tulla KauhuConiin katsomaan, millaisia ihmisiä kauhun harrastajat ovat.
Ahdistaville ajatuksille altistuminen ei ole tehnyt heistä aggressiivisia vaan
jokseenkin leppoisia. Tuntuu todella hassulta, että jotkut vieläkin katsovat
kauhun harrastamista kieroon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti